Provjera tvrdnji o nabavi obrambenih sredstava za potrebe odvraćanja i obrane Republike Hrvatske koje je u svom tekstu objavio Ante Tomić
Dana 13.12.2025., na str. 62. Jutarnjeg lista, novinar Ante Tomić objavio je tekst naziva: O čovjeku koji je ne trepnuvši potrošio državne milijarde.
PDF verzija dokumenta dostupna je na našoj web stranici.
U skladu s djelokrugom projekta Atena, potrebno je provjeriti tvrdnje koje autor iznosi u ovom tekstu a koje se izravno tiču: područja obrane i nacionalne sigurnosti, moguće korupcije, međunarodne politike.
Autor u svom tekstu iznosi brojne tvrdnje koje je potrebno provjeriti. Od njih ćemo izdvojit neke kojima se može obuhvatiti i druge iznesene tvrdnje. Nismo se upuštali u provjeru tvrdnji koje su na granici cinizma i vrijeđanja.
1. „Kad sve zbrojite, bio je to dosta ambiciozan posao za nekoga tko je tek nakon četrnaest godina studiranja stekao zvanje prvostupnika kineziološke struke, a diplomski studij nikad nije okončao.“
2. „Morate se upitati kako je to moguće, da je netko iznenada postao veliki autoritet za samohodne haubice i tenkove, a nije imao pameti da se u više od dvadeset pet godina kvalificira za nastavnika tjelesnog odgoja?“
3. „Možda ne bi bilo zgorega da tkogod i vojno i pravno potkovaniji detaljnije pogleda ugovore što ih je potpisao ministar Anušić. Nekako nemam vjere da su ti papiri sasvim valjani, da u njima nema nikakve skrivene podvale.“
4. „Jednostavno mi se ne čini realno da netko poput njega odlučuje o poslovima koji vrijede milijarde. Kako se on, nesumnjivo ograničeno sposoban, tako visoko popeo? (…) Ispuni me divljenjem njegova samouvjerena predstava, drskost njegove prevare, nepokolebljivi stav kao da on o tome zna sve, premda u stvari ne zna ništa.“
Kao što se iz dijela ovih navoda jasno vidi, tekst obiluje „argumentima“ koji to nisu i koji se svode na osobne napada na osobu i stručnost ministra obrane unaprijed ga optužujući za korupciju te ignorirajući činjenice koje bi svaki novinar trebao provjeriti prije pisanja ovakvih tekstova. O složenosti, zahtjevnosti i dugotrajnosti procesa nabave obrambenih sredstava za potrebe Republike Hrvatske
smo već pisali u okviru projekta Atena i to u
nekoliko analiza. Pokazali smo koliko je proces planiranja, proučavanja potreba, dogovaranja potreba, usklađivanja na državnoj razini traženja i mogućnosti, te na kraju organizacije i provedbe natječaja i odluka vrlo zahtjevan proces. U njegovim različitim fazama sudjeluju stručnjaci različitih struka. Cilj je ispuniti odredbe ustava RH te zakona i strategijskih planova kojima se regulira pitanje obrane suvereniteta Republike Hrvatske.
Oružane snage Republike Hrvatske štite njezin suverenitet i neovisnost te brane njezinu teritorijalnu cjelovitost.
Kako bi OS RH bile u stanju izvršiti Ustavom određene zadaće, moraju obnavljati svoje sposobnosti kako bi se stvorili uvjeti odvraćanja mogućeg napadača od agresije na RH. Cilj nije njihova uporaba u borbenim uvjetima nego izbjegavanje dolaska u ratnu situaciju. Nabava modernih obrambenih sredstava nije trošak nego ulaganje u sigurnost jer se njima povećava sposobnost države za obranom koju sagledava i procjenjuje mogući agresor. Ove je godine Hrvatski sabor usvojio i
Dugoročni plan razvoja Oružanih snaga Republike Hrvatske 2025.-2036.
Predlagatelj DPR OS RH je Vlada RH, a ne ministarstvo obrane. Naime, to je projekt Vlade RH, a ne ministarstva obrane niti ministra obrane. U procesu njegove izrade sudjelovali su brojni stručnjaci različitih struka i znanja kako bi u složenom i dugotrajnom postupku predložili jedan ovakav dokument Saboru na usvajanje. O procesu izrade DPR OS RH te shodno njemu planu nabave i opremanja obrambenih snaga RH, svoj obol je dao bivši načelnik GS OS RH
admiral Robert Hranj. On je jasno, s pozicije Načelnika OS RH objasnio procese i procedure, te potrebe i promišljanje o tome kakve OS RH treba. Usvojeni prijedlog DPR OS RH je bio
i na javnom savjetovanju.
Odluka o nabavi obrambenih sredstava je odluka države, a ne nekog pojedinačnog ministra ili ministarstva.
Ugovori koje potpisuju predstavnici države prolaze višerazinske provjere, kako u matičnom ministarstvu tako i u drugim tijelima državne uprave koja sudjeluju u tom procesu.
Zaključak
Sukladno tome, na temelju dostupnih izvora i provjerenih dokaza, sve navedene tvrdnje su netočne i navode čitatelje na donošenje pogrešnih zaključaka.
Gordan Akrap
Ivica Mandić