Objave
Analitički članak (029)
01.12.2025 02:25 PM
6 views
Mirovna inicijativa za Ukrajinu i preoblikovanje globalne sigurnosne arhitekture

Napomena: 
Analiza je sastavljena temeljem izjava izv. prof. dr. sc. Gordana Akrapa, prorektora Sveučilišta obrane i sigurnosti dr. Franjo Tuđman, iznesenih 24. studenoga 2025.

Uvod

Pregovori u Ženevi između ukrajinskih i američkih pregovarača otvorili su novo poglavlje mirovnih pokušaja za Ukrajinu. Međutim, sve promjene koje se događaju iz dana u dan pokazuju da se ne radi o usklađenom mirovnom planu, nego o procesu traženja modela koji bi zadovoljio interese ključnih aktera – SAD-a, Ukrajine, Rusije, a tek onda i Europske unije. Izvorni dokument s 28 točaka ne postoji u prvotnom obliku; širi se dojam da se izaziva reakcija svih strana, a ne predlaže završni okvir. Time se otvara pitanje jesmo li svjedoci traženja mira ili testiranja granica novog globalnog poretka.

Prijedlozi i ograničenja mirovnih modela

Trenutni proces karakterizira velika nestabilnost. Broj točaka mirovnog prijedloga se mijenja, kontekst se prilagođava, a pozicije strana se fragmentiraju. Ukrajina inzistira na očuvanju suvereniteta i međunarodno priznatih granica, SAD pokazuje interes za brzo rješenje, dok je Rusiji u interesu zakonska potvrda osvojenih teritorija. Takav raspon pozicija jasno pokazuje da jednokratnog rješenja nema – svaka strana zapravo kupuje vrijeme i želi kroz pregovore osigurati geopolitičku prednost.

Poseban problem predstavlja činjenica da su SAD i Rusija komunicirale o pojedinim točkama prije ukrajinskog pristanka, pa i prije formalnog uključivanja Europe u proces. Time se stvara osjećaj „pregovora preko Ukrajine“, a ne „pregovora s Ukrajinom“. To je politički opasno, jer se otvara pitanje tko uopće zastupa interese Ukrajine – ratom iscrpljena država, pregovarački tim SAD-a ili širi strateški savez koji uključuje i Kinu.

Razlika između političkog i sigurnosnog horizonta

Važno je razumjeti razliku između aktera koji kratkoročno razmišljaju (SAD, zemlje EU), i aktera koji djeluju dugoročno – prije svega Rusije i Kine. Demokratske države djeluju unutar izbornih ciklusa, a autoritarne logike razmišljaju u desetljećima. Zato će Ukrajina i Europa imati sve manje prostora za pregovore ako ne ojačaju vlastite obrambene, obavještajne i komunikacijske kapacitete.

U trenutnom stanju ne postoji odlučujuća prednost na terenu. Rusija nema snagu za brzo slamanje Ukrajine, a Ukrajina nema resurse za veliku protuofenzivu. To znači da svaka promjena u pregovorima postaje poluga pritiska na javno mnijenje i međunarodno okruženje – a ne samo korak prema stvarnom miru.

Korupcija i unutarnja kohezija – najveći izazov za Ukrajinu

Najopasnija dimenzija ukrajinske situacije nije samo vojni pritisak nego i rizik unutarnje destabilizacije. Korupcijska afera koja potresa vrh vlasti ugrožava ključni preduvjet obrane – jedinstvo naroda. Politika jedinstvene komunikacije („one voice policy“) bila je presudna u prvim mjesecima agresije. Ako se to zajedništvo naruši, otvorit će se prostor za manipulacije, pad morala i slabljenje međunarodne podrške.

To je trenutak u kojem Ukrajina mora stati pred vlastiti izazov: hoće li održati obrambeni kapacitet kao jedinstveni sustav ili će ga narušiti unutarnje političke podjele? Odgovor na to pitanje dugoročno će odrediti i uspjeh mirovnog procesa.

Globalna slika i promjena sigurnosne paradigme

Rat u Ukrajini ne može se promatrati izolirano. On je povezan s promjenom odnosa SAD–Kina, prelaskom američke strategije na Indo-Pacifik, energetskim pritiscima, ali i slabljenjem multilateralizma u međunarodnom pravu. Ideja neoliberalnog doba – da gospodarstvo može nadomjestiti vojnu moć – danas je iscrpljena. Financijske i ekonomske zakonitosti ne mogu odgovoriti na ideologije koje koriste silu, ucjenu i destabilizaciju. Zato se vraća koncept odvraćanja, vojnih saveza i strateškog promišljanja međunarodnih odnosa.

Ako bi se ruski teritorijalni zahtjevi priznali kao legitimni, otvorilo bi se pitanje koliko još država širom svijeta može zatražiti pravo na osvajanje i promjenu granica. Time bi bili dovedeni u pitanje temeljni principi Helsinškog procesa na kojima se zapadni sigurnosni poredak gradi već pola stoljeća.

Zaključak

U ovom trenutku ne postoji mirovni plan, nego mirovna inicijativa – i ona neće biti zadnja. Razlike između pozicija ostaju velike, a geopolitička previranja pokazuju da će sukob trajati sve dok racionalna ravnoteža ne zamijeni maksimalističke zahtjeve. To znači da je pred Europom zadaća definiranja vlastite sigurnosne uloge – ne samo kao financijskog partnera Ukrajini, nego kao aktivnog čimbenika u obrani međunarodnog poretka od pokušaja revizije temeljem sile.

Kako tekst doprinosi edukaciji javnosti i borbi protiv dezinformacija

Ova analiza jača sigurnosnu i medijsku pismenost jer:

prevodi diplomatske izjave u strateški kontekst, čime se potiče razumijevanje političkih poruka ne kao izoliranih izjava, nego kao dio šireg procesa oblikovanja moći;
ukazuje na razliku između mira kao prekida rata i mira kao redizajna međunarodnog poretka, što pomaže građanima razumjeti da pregovori nisu samo administrativni postupak, već oblik geopolitičkog natjecanja;
razotkriva mehanizme donošenja odluka “bez Europe”, što sprječava stvaranje pojednostavljenog narativa da je EU pasivni promatrač – nego pokazuje i njezine propuštene prilike i odgovornosti;
pokazuje kako dezinformacije nastaju u vakuumu neznanja, posebno kada se pregovori vode skriveno, bez jasnih kriterija i bez uključivanja javnosti;
usmjerava pažnju na unutarnju koheziju kao temelj nacionalne obrane, čime se jasno povezuje borba protiv korupcije i javna transparentnost s obrambenom održivošću države.

Razumijevanje da se mirovni procesi ne događaju samo za pregovaračkim stolom, već na bojištu, u informacijskom prostoru, u ekonomiji i u obavještajnim sustavima – predstavlja ključ za jačanje društvene otpornosti. Time ovakva analiza dobiva edukativnu, ali i zaštitnu funkciju u očuvanju demokratskih zajednica.


ATENA

Gallery / Galerija slika
Nema galerije slika / No image Gallery


  

Iznesena stajališta i mišljenja samo su autorova i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije ili Europske komisije, kao ni stajališta Agencije za elektroničke medije ni Ministarstva kulture i medija. Europska unija i Europska komisija, kao ni Agencija za elektroničke medije ni Ministarstvo kulture i medija ne mogu se držati odgovornima za njih.