Objave
Analitički članak (025)
01.12.2025 01:07 PM
7 views
Ruska strategija destabilizacije Europe i sigurnosni izazovi za EU i NATO

Napomena: 
Analiza je nastala temeljem izjava izv. prof. dr. sc. Gordana Akrapa, prorektora Sveučilišta za obranu i sigurnost “dr. Franjo Tuđman”, u emisiji Pregled dana na N1 televiziji, emitiranoj 10. listopada 2025.

Uvod

Europa je ušla u razdoblje u kojem se sigurnosne prijetnje više ne manifestiraju isključivo kroz klasično bojište, nego kroz niz prikrivenih, fragmentiranih i međusobno povezanih operacija. Umjesto formalne objave rata, sve češće se djeluje u „sivoj zoni“ – prostoru između mira i rata, u kojem se slabi otpornost društava, testiraju granice tolerancije i ispituje spremnost na reakciju.

Cilj takvog djelovanja nije nužno osvajanje teritorija, nego dugoročna destabilizacija: slabljenje povjerenja u institucije, razaranje kohezije unutar društva, potkopavanje međunarodnih savezništava te stvaranje dojma da demokratski poredak nije sposoban štititi vlastite građane.

U tom kontekstu, djelovanje Ruske Federacije prema Europi i širem euroatlantskom prostoru treba promatrati kao strateški promišljenu, dugotrajnu i višedimenzionalnu operaciju, a ne kao skup nepovezanih incidenata.

Hibridno djelovanje: od sabotaža do podmorskih kabela

Niz događaja koji se posljednjih godina bilježi diljem Europe – ometanje GPS signala u zračnom prometu, ulasci dronova u zračni prostor zračnih luka i kritične infrastrukture, sabotaže, paljevine, ubojstva, uništavanje ili oštećivanje podmorskih kabela i energetskih vodova – ne može se tumačiti kao niz slučajnosti.

Kada se promatraju zajedno, ti događaji čine prepoznatljiv obrazac hibridnog djelovanja:

ciljaju točke o kojima ovisi funkcioniranje suvremenog društva (promet, komunikacije, energija),
stvaraju trajni osjećaj nesigurnosti i ranjivosti,
potiču rasprave o nesposobnosti ili neodlučnosti institucija,
otvaraju prostor za dezinformacijske kampanje i teorije zavjere.

U pozadini takvog pristupa stoji jasna strateška ideja: rekonstrukcija utjecaja i moći u okvirima sličnim onima iz razdoblja hladnog rata, ali bez otvorenog vojnog sukoba s NATO-om. Umjesto frontalnog napada, razvija se strategija postupnog „nagrižanja“ sustava – informacijski, infrastrukturno i psihološki.

Informacijsko okruženje i instrumentalizacija medijske slobode

Jedan od ključnih alata suvremenog hibridnog djelovanja jest informacijsko ratovanje. Sloboda medija i otvorenost javne sfere, koje su temeljne vrijednosti demokratskih društava, istodobno postaju i njihova ranjivost.

Korištenjem formalno neovisnih kanala, posrednika, „analitičara“ i medijskih platformi:

šire se narativi koji relativiziraju odgovornost Rusije za agresivna djelovanja,
potiče se sumnja u NATO, EU i nacionalne institucije država članica,
proizvodi se dojam moralne relativnosti („svi su jednako krivi“),
jačaju se krajnje političke pozicije koje dodatno fragmentiraju društva.

Takve poruke rijetko dolaze izravno iz Moskve. Mnogo češće cirkuliraju kroz lokalne političke aktere, medije i društvene mreže – čime dobivaju legitimitet „domaćeg“ glasnogovorništva, iako prenose tuđe geopolitičke interese.

Zapadni Balkan i Srbija kao kanal utjecaja

Na prostoru zapadnog Balkana posebno je važno pratiti pozicioniranje Srbije. Politika istodobnog naslanjanja na europske integracije i održavanja bliskih veza s Rusijom stvara trajnu strategijsku dvosmislenost. Ta dvosmislenost nije samo deklarativna, nego se očituje i kroz:

političku retoriku koja često relativizira euroatlantske vrijednosti,
simboliku i poruke s vojnih mimohoda i službenih događaja,
selektivni pristup međunarodnim partnerstvima,
informacijske kanale kroz koje se amplificiraju ruski narativi.

U takvom okruženju Srbija može funkcionirati kao transmisijski kanal za širenje ruskog utjecaja na zapadnom Balkanu – ne samo politički, nego informacijski i sigurnosno. To ima neposredne implikacije za stabilnost regije, ali i za sigurnost šireg euroatlantskog prostora.

Podijeljena društva kao laka meta

Ključna ranjivost europskih društava nije samo u infrastrukturi, nego u stupnju unutarnje podjele. Društva koja su duboko polarizirana – ideološki, identitetski ili ekonomski – postaju lak plijen za strategije tipa divide et impera.

Kada je javni prostor ispunjen:

međusobnim optužbama,
demonizacijom političkih protivnika,
nepovjerenjem prema institucijama,
tezi da „nitko ne govori istinu“,

tada se drastično smanjuje sposobnost zajednice da prepozna i odbaci vanjsku manipulaciju. U takvim uvjetima, dezinformacije ne moraju biti posebno sofisticirane – dovoljno je da se naslone na već postojeće podjele i nepovjerenje.

Zbog toga društvena kohezija postaje sigurnosno pitanje. Bez minimalnog konsenzusa oko temeljnih vrijednosti i povjerenja u osnovne institucije, čak i najnapredniji vojni sustavi ne mogu nadoknaditi unutarnju slabost.

Potrebni odgovori: obrana, obrazovanje, koordinacija

Odgovor na ovakvu vrstu prijetnji ne može biti jednostavan ni jednodimenzionalan. Potrebna je kombinacija:

klasičnih obrambenih kapaciteta (vojska, obavještajna zajednica, zaštita kritične infrastrukture),
informacijske sigurnosti (prepoznavanje i suzbijanje dezinformacijskih kampanja, razvoj vlastitih komunikacijskih strategija),
obrazovne politike (učvršćivanje sigurnosne, medijske i informacijske pismenosti),
institucionalne koordinacije između država članica EU-a i NATO-a.

Posebno je važno razumjeti da se sigurnosni izazovi ne mogu rješavati izolirano na nacionalnoj razini: hibridne operacije prelaze granice jednako lako kao i informacijski tokovi. Stoga suradnja unutar EU-a i NATO-a nije dodatna opcija, nego preduvjet opstanka stabilnog poretka.

Zaključak

Suvremene prijetnje sigurnosti Europe manifestiraju se u prostoru između mira i rata. Sabotaže, informacijske operacije, politička instrumentalizacija podjela i korištenje „prijateljskih“ država kao kanala utjecaja dio su šire strategije čiji je cilj preoblikovanje europskog sigurnosnog poretka.

U takvom okruženju više nije dovoljno promatrati incidente kao izolirane događaje. Potrebno je razviti sposobnost prepoznavanja obrazaca, razumjeti motive aktera te pravovremeno prilagođavati vlastite obrambene, političke i društvene mehanizme.

Sigurnost se više ne brani samo na granicama, nego i u javnom prostoru, u medijima, u školama, na društvenim mrežama i u svakodnevnim političkim raspravama. Bez tog šireg razumijevanja, demokratske zajednice ostaju ranjive na postupne, ali sustavne pokušaje destabilizacije.

Kako tekst doprinosi edukaciji javnosti i borbi protiv dezinformacija

Ovakva analiza ima posebnu vrijednost upravo zato što prelazi granicu pukog dnevno-političkog komentara i ulazi u objašnjenje mehanizama kako destabilizacija nastaje, kako izgleda i zašto se provodi. Na taj način građani ne dobivaju samo informaciju „što se dogodilo“, nego i kako to smjestiti u širi sigurnosni okvir.

Ova analiza doprinosi stvaranju otpornijeg informacijskog prostora na nekoliko razina:

Razlikovanje procesa od propagande – sigurnosni događaji stavljaju se u širi obrazac hibridnog djelovanja, čime se smanjuje prostor za senzacionalizam i medijske manipulacije.
Demistifikacija ruskih i posredničkih aktivnosti – pokazuju se konkretni mehanizmi djelovanja, što ruši pojednostavljene narative i omogućuje prepoznavanje stvarnih motiva.
Objašnjenje destabilizacije bez formalnog rata – širi se razumijevanje da se sigurnost ugrožava preko informacija, infrastrukture i društvenih podjela, a ne samo vojnom silom.
Upozorenje na rizik polarizacije – ukazuje se da podijeljeno društvo postaje laka meta, što sigurnosno povezuje političku kulturu i društvenu koheziju.
Jačanje sigurnosne i medijske pismenosti – uvode se kriteriji za prepoznavanje manipulacija i razlikovanje činjenica od interpretacija, što je temelj informacijske otpornosti.

Kroz ovakav pristup, analiza ne informira samo o jednom događaju ili jednoj zemlji, nego gradi okvir razumijevanja u kojem građani lakše prepoznaju dezinformacijske obrasce, manje su podložni manipulaciji strahom i lakše povlače razliku između stvarne sigurnosne prijetnje i politički motivirane medijske dramatizacije. U tome leži njezina edukativna i društveno-zaštitna vrijednost: doprinosi tome da se sigurnost ne shvaća kao ekskluzivna domena vojske i službi, nego kao zajednički projekt informirane, otporne i odgovorne javnosti.


ATENA

Gallery / Galerija slika
Nema galerije slika / No image Gallery


  

Iznesena stajališta i mišljenja samo su autorova i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije ili Europske komisije, kao ni stajališta Agencije za elektroničke medije ni Ministarstva kulture i medija. Europska unija i Europska komisija, kao ni Agencija za elektroničke medije ni Ministarstvo kulture i medija ne mogu se držati odgovornima za njih.