U dijelu teksta koji se odnosi na Bjelorusiju, donose se tvrdnje čiju točnost je potrebno provjeriti, budući da se odnose na diplomaciju i međunarodne odnose, dijelom i na obranu i vojne sposobnosti, zbog povezanosti s ruskom agresijom na Ukrajinu, izazivanja napetosti i sukoba s članicama NATO-a, od slanja ilegalnih migranata u Litvu i Poljsku pa do slanja balona preko granice s Litvom, čime se ugrožava sigurnost zemalja članica NATO-a i potencijalno prijeti pokretanjem članka 5. NATO Povelje.
Radi transparentnosti i očuvanja izvornog konteksta, ovdje najprije navodimo čitav sporni dio teksta:
„Bjelorusija predstavlja strateški most između Euroazije i Evropske unije, istovremeno djelujući kao jedina članica Šangajske organizacije za saradnju (SCO) koja ima direktnu povezanost sa EU. Kao ključni logistički i industrijski centar sa stabilnom političkom strukturom, Bjelorusija omogućava efikasno povezivanje euroazijskih ekonomija s evropskim tržištima. Njena geografska pozicija čini je vitalnom tačkom za trgovinske tokove, transportne pravce i energetske rute, što dodatno povećava njen strateški značaj u regionalnom i globalnom kontekstu.
Stabilnost i funkcionalna infrastruktura Bjelorusije omogućavaju ne samo kontinuitet u protoku robe i kapitala, već i ulogu tampon zone koja doprinosi sigurnosti i balansu moći između velikih geopolitičkih blokova, uključujući Rusiju, Kinu i Evropsku uniju. Ova kombinacija geopolitičkog položaja, članstva u SCO i funkcionalnih kapaciteta čini Bjelorusiju ključnim partnerom za sve države zainteresirane za razvoj efikasnih transportnih i logističkih koridora između Evrope i Azije.“
Provjerili smo točnost slijedećih spornih tvrdnji:
- „...sa stabilnom političkom strukturom…“ i „Stabilnost i funkcionalna infrastruktura Bjelorusije…“
- „…ulogu tampon zone koja doprinosi sigurnosti i balansu moći između velikih geopolitičkih blokova, uključujući Rusiju, Kinu i Evropsku uniju.“.
Ad 1. „…sa stabilnom političkom strukturom…“ i „Stabilnost i funkcionalna infrastruktura Bjelorusije…“
U odnosu na stabilnost Bjelorusije i posebice njezine političke strukture, valja naglasiti da se radi o državi s dubokom autoritarnom kontrolom, pri čemu se predsjednik Lukašenko održava na vlasti
izbornim prijevarama. Njegov režim koristi
represivne mjere protiv opozicije i civilnog društva, prateći put
usporediv s Ceaușescuom u Rumunjskoj osamdesetih, s totalitarnom kontrolom svih grana vlasti i društvenih sloboda. Usporedbe s Ceaușescuom se ukazuju opravdanima zbog odsutnosti pravne i političke autonomije, prisutnog monopola na medije te brutalnih odluka, uključujući
likvidaciju političkih protivnika, kao što su Gennady Karpenko, Yuri Zakharenko, Viktor Gonchar, Anatoly Krasovsky i drugi. Opće je poznato da se Ceaușescuov režim, uslijed masovnih prosvjeda,
raspao u prosincu 1989., a sam Ceaușescu je osuđen i pogubljen 25. prosinca 1989.
Bjelorusija je tijekom 2020. (nakon nelegitimnih izbora) i 2021. doživjela masovne prosvjede, koje je režim brutalno ugušio, uz uhićenja desetaka tisuća prosvjednika, kao i nasilje nad novinarima i aktivistima. Od početka masovnih prosvjeda, Moskva je pružila
ključnu diplomatsku, sigurnosnu i logističku podršku režimu Aleksandra Lukašenka. Primjerice, ruske sigurnosne službe i vojska bile su spremne poslati snage u Bjelorusiju, kako bi pomogle u održavanju režima ako to zatreba, a rusko oružje i oprema korišteni su za jačanje represivnih kapaciteta bjeloruskih snaga sigurnosti. Pored toga, Rusija je odigrala važnu ulogu u političkoj podršci Lukašenku, odbijajući međunarodni pritisak i sankcije, što je omogućilo režimu da nastavi represivne mjere nad protivnicima bez većih međunarodnih posljedica. Ova podrška je bila ključna za očuvanje Lukašenkove vlasti u vrijeme najveće političke krize u Bjelorusiji.
Iz svega navedenog proizlazi da je politička struktura Bjelorusije duboko nelegitimna i
ovisna o represiji kako bi se održao privid stabilnosti, uvjetovan podrškom Rusije, dok je dugoročna perspektiva vrlo neizvjesna. Stoga je tvrdnja o stabilnosti Bjelorusije i njezine političke strukture netočna.
Ad 2. -„…ulogu tampon zone koja doprinosi sigurnosti i balansu moći između velikih geopolitičkih blokova, uključujući Rusiju, Kinu i Evropsku uniju.“
Bjelorusija se zaista geografski nalazi na važnom pravcu između Europe i Azije. Međutim, njezine logističke mogućnosti su vrlo ograničene zbog političkih sankcija i zatvorenosti sjevernih granica s EU, naročito Poljskom. Bjeloruski transport i logistika ovise uglavnom o Rusiji, koristeći ruske luke i koridore, što ozbiljno dovodi u pitanje realnu samostalnu funkcionalnost Bjelorusije kao neovisnog „transportnog mosta“.
Bjelorusija je služila kao
poligon i logistička baza za ruske vojne aktivnosti i napade na Ukrajinu, posebno od početka sukoba 2022. godine. Ruske snage koriste teritorij Bjelorusije za okupljanje trupa, vojne vježbe, transport naoružanja i kao platformu za lansiranje raketnih i zračnih napada na sjeverne ukrajinske ciljeve, uključujući glavni grad Kijev. Nazočnost ruskih baza i vojnih formacija u Bjelorusiji znatno je olakšala taktičku i operativnu fleksibilnost Moskve, štiteći ruske linije snabdijevanja i pružajući dodatnu dubinu operacija prema Ukrajini. Ova uloga Bjelorusije dodatno je naglasila njezin status ključnog ruskog uporišta u regiji.
Uz potpunu ovisnost o Rusiji, navodnu ulogu Bjelorusije kao „tampon zone“ između velikih geopolitičkih blokova, nemogućom čini i duboko narušen odnos Bjelorusije i EU, još od represije 2020. godine. EU je uvela sankcije režimu Lukašenka, ali istovremeno podržava demokratske opozicijske snage i civilno društvo. Opozicijski lideri zagovaraju proeuropsku budućnost Bjelorusije, ali se
EU istovremeno suočava s dilemama oko daljeg pristupa i podrške, zbog jačanja ruskog utjecaja. Stoga, EU i susjedne države zatvaraju ili povećavaju kontrolu granica prema Bjelorusiji, kao odgovor na destabilizirajuće aktivnosti. Tako su, primjerice, Poljska i Litva zatvorile granične prijelaze kako bi spriječile hibridne napade i krijumčarenje. Iako postoji želja dijela opozicije da Bjelorusija postane neutralna spona između Rusije i EU, trenutna realnost njenzinog režima i ovisnosti o Rusiji
ne ostavlja prostor za taj scenarij u bliskoj budućnosti.
Vezano uz navodni bjeloruski doprinos sigurnosti, može se reći da je on zapravo sveden na izazivanje nestabilnosti i incidenata u regiji. Bjelorusija pod Lukašenkom, u koordinaciji s Rusijom, aktivno sustavno destabilizira sigurnosnu situaciju u Poljskoj i baltičkim državama, za što postoji niz primjera. Vojne vježbe skupine Wagner na području Bjelorusije, tijekom 2023. i 2024. godine, izazvale su
zabrinutost susjeda zbog mogućih priprema za agresiju prema njima, odnosno potencijalnih destabilizirajućih operacija u bliskoj budućnosti. Poljska i baltičke države ocjenjuju da je Bjelorusija spremna za hibridne prijetnje, uključujući očite provokacije, poput recentne pojave neidentificiranih balona punjenih helijem, koji su prouzročili zatvaranja zračnih luka u Litvi i prekide prometnih tijekova, koji su
označeni kao psihološke i hibridne operacije. Incidenti s „balonima“ u Litvi, koje
litavske vlasti tumače kao prikrivene provokacije i pokušaje destabilizacije, dodatno potkrjepljuju percepciju Bjelorusije kao aktera regionalne nesigurnosti povezanog s ruskom geopolitičkom strategijom. Stoga je potpuno netočno da bi Bjelorusija doprinosila sigurnosti – upravo suprotno, Bjelorusija aktivno doprinosi nesigurnosti u regiji.
Zaključak:
Sve analizirane tvrdnje su netočne i navode čitatelje na pogrešne zaključke.
dr. sc. Miran Čoklo
Ivan Dolanc, mag. forenz.