Slika 1. Naslovnica predmetnog članka.
Slika 2. Snimka zaslona navedene objave na Facebook profilu Jelene Trivić.
Naime, dana 3. studenoga 2025., u prostorijama Gradskog kotara Blatine – Škrape započelo je održavanje kulturne manifestacije „
Dani srpske kulture u Splitu“ i tom je prilikom oko pedesetak maskiranih osoba, pripadnika navijačke skupine Torcida, upalo u prostorije navedenog Gradskog kotara kako bi prekinuli održavanje manifestacije i istaknuli protest prema organizatorima koji su započeli s manifestacijom u mjesecu studenom kada se obilježava Dan sjećanja na žrtve Domovinskog rata i Dan sjećanja na žrtvu Vukovara i Škabrnje. Tom prilikom, kako prenosi
HRT, maskirane osobe uzvikivale su „Za dom spremni“ i tražile da se svi okupljeni raziđu. Prema dostupnim informacijama u članku, tri osobe su privedene, a za ostalima se još traga.
U navedenom članku sporna je, između ostalog, sljedeća tvrdnja čiju istinitost je potrebno analizirati:
Ad. 1. „Nakon Oluje i fizičkog etničkog čišćenja Srba, dodala je ona, sada očigledno slijedi kulturno i duhovno satiranje ono malo preostalih Srba u Hrvatskoj.“
Navedena izjava predstavlja dezinformacijsku kampanju usmjerenu prema Republici Hrvatskoj s ciljem poticanja međunacionalnih podjela uporabom metoda i sredstava informacijskih operacija utjecaja.
Analiza
Prema dostupnim podacima Međunarodnog suda za ratne zločine počinjene na području bivše Jugoslavije (
International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia - ICTY) iz predmeta
IT-06-90-A (Ante Gotovina i Mladen Markač), u dijelu D.
Conclusion, točka 98., jasno stoji sljedeće: „…
reverses the Trial Chamber’s finding that a JCE existed to permanently remove the Serb civilian population from the Krajina by force or threat of force…“ što u prijevodu znači da se: „
ukida (preinačuje) zaključak prvostupanjskog vijeća da je postojao zajednički zločinački pothvat (JCE) čiji je cilj bio trajno ukloniti srpsko civilno stanovništvo iz Krajine silom ili prijetnjom sile.“ Navedena tvrdnja iz sudske dokumentacije u predmetu Ante Gotovine i Mladena Markača ukazuje nam na to da je Međunarodni sud za ratne zločine počinjene na području bivše Jugoslavije
jasno i nedvosmisleno donio zaključak kako nije postojao plan etničkog čišćenja srpskog stanovništva na područjima tkz. Republike Srpske Krajine.
Nadalje, položaj srpske manjine u Republici Hrvatskoj uređen je
Ustavnim zakonom o pravima nacionalnih manjina (NN 155/02, 47/10, 80/10, 93/11) kojim je svim manjinama u Republici Hrvatskoj dana ustavna zaštita, odnosno pravo na korištenje vlastitog jezika i pisma, obrazovanja na vlastitom jeziku, osnivanje udruga i drugih ustanova, sudjelovanje u javnom životu itd.
Izvješće Ureda visokog povjerenika Ujedinjenih naroda za ljudska prava (
Office of the High Commissioner for Human Rights – OHCHR) od 3. srpnja 2024., jasno ukazuje na to kako Republika Hrvatska
aktivno provodi politike poštivanja prava i vrijednosti nacionalnih manjina te da ne postoji nikakva državna politika zatiranja kulture, jezika i sličnih prava nacionalnih manjina. Nadalje, nesporna je činjenica kako na teritoriju Republike Hrvatske aktivno funkcionira Srpsko narodno vijeće (SNV), tijelo koje je na nacionalnoj razini zaduženo za koordinaciju lokalnih i regionalnih vijeća srpske nacionalne manjine te zaštitu, očuvanje i promoviranje interesa, jezika, kulture i običaja srpske nacionalne manjine u Republici Hrvatskoj. Bitno je za istaknuti kako je
SNV osnovan temeljem odredbi Erdutskog sporazuma iz 1995. i Pisma Vlade RH o dovršenju mirne reintegracije što
dodatno svjedoči o naporima Vlade Republike Hrvatske i tadašnjeg predsjednika Dr. Franje Tuđmana u području politike općeg oprosta, pomirenja i stvaranja preduvjeta za miran suživot.
Također, SNV aktivno sudjeluje u radu
Savjeta za nacionalne manjine koji je krovno tijelo nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj. Na teritoriju Republike Hrvatske postoji mnoštvo udruga, društava i sličnih institucija koje se nesmetano bave kulturnim, povijesnim, folklornim, izdavačkim i drugim aktivnostima te su direktno financirani sredstvima iz Državnog proračuna Republike Hrvatske (primjerice, Srpsko kulturno društvo »Prosvjeta« u Zagrebu, Srpsko privredno društvo »Privrednik« u Zagrebu, Udruga srpske nacionalne zajednice »Uranak« u Varaždinu, Ustanova u oblasti kulture »Srpski kulturni centar« u Vukovaru itd.).
Vojno-redarstvena operacija „Oluja“ bila je legitimna i legalna vojno-redarstvena operacija koja je sprovedena s ciljem oslobađanja velikog dijela okupiranog teritorija Republike Hrvatske pri čemu ne postoji niti jedan dokaz koji bi upućivao na to da je postojao plan etničkog čišćenja srpskog stanovništva na područjima koja su zahvaćena vojnim djelovanjem. Nadalje, tvrdnja da slijedi „duhovno i kulturno zatiranje“ Srba u Hrvatskoj nema uporište, već se radi o zlonamjernoj generalizaciji, širenju narativa o „ugroženosti Srba u Hrvatskoj“ i selektivnom tumačenju incidenta koji se dogodio u Splitu dana 3. studenoga 2025.
Zaključak
Temeljem gore navedenih činjenica, jasno je da tvrdnja: „Nakon Oluje i fizičkog etničkog čišćenja Srba, dodala je ona, sada očigledno slijedi kulturno i duhovno satiranje ono malo preostalih Srba u Hrvatskoj.“ nema činjenično ni stvarno uporište, već se radi o manipulaciji koja incidente pretvara u navodnu državnu politiku čime se stvaraju međunacionalne podjele i čitatelje navodi na krive zaključke.
Ante Letica